Instrucció de seguretat per a la realització de treballs amb una plataforma elevadora de persones.

Àmbit
La present instrucció, pretén donar les indicacions bàsiques de seguretat durant l’ús d’una plataforma elevadora.

Consideracions importants

• La plataforma elevadora que s’ha d’utilitzar, serà d’almenys dues places.
  • El personal de la UVic, no faran d’operador de la plataforma elevadora, de manera que no realitzaran maniobres de translació i de moviment del braç per a posicionar-se al lloc de treball. Utilitzaran la plataforma com a mitjà per accedir al lloc de la façana on s’ha de fer els treballs.
  • L’operador de la plataforma elevadora estarà sempre a dalt de la plataforma quan aquesta estigui en funcionament. En cap cas el personal de la UVic farà els treballs a dalt de la plataforma en solitari.
  • Cal comprovar que l’operador de la plataforma estigui capacitat a través d’una formació específica teòrica i pràctica, segons la norma UNE 58923.

Característiques i dispositius de seguretat de les plataformes elevadores

• La plataforma elevadora mòbil de persones (PEMP), és una màquina mòbil destinada a desplaçar persones fins a una posició de treball. Les persones entren i surten només des de les posicions d’accés a nivell de terra. Les plataformes han de tenir controls de comandament a la plataforma de treball i també a nivell del terra (xassís).

Dispositius de seguretat:

• Dispositiu que impedeix la seva translació quan no estigui en posició de transport.
  • Dispositiu de detecció d’inclinació. Impedeix el seu funcionament si el xassís està excessivament inclinat.
  • Sistema de control de càrrega i registrador de posició. No permet el seu funcionament si està sobrecarregada.
  • La plataforma de treball ha de tenir baranes a tot el perímetre, amb una alçada mínima de 0,90 cm., i amb entornpeu.
  • Porta d’accés que es bloquegi automàticament.
  • A la plataforma de treball, punts d’ancoratge per a poder-hi connectar els dispositius anticaiguda.
  • Dues unitats de comandament. El primari i el secundari. El primari a la plataforma de treball, i el secundari al xassís. El secundari ha de poder anul·lar el primari des de baix per poder baixar la plataforma en cas d’emergència.
  • Dispositiu de baixada auxiliar al xassís, per si falla el motor o sistema d’energia de la plataforma.
  • Aturada d’emergència. Com a mínim dos: a la plataforma i al xassís.
  • Estabilitzadors.
Plataforma Elevadora

Riscos associats a l'ús de les plataformes elevadores

caigudesElectric

Caigudes               Enrampades

Equips de protecció individual obligatoris durant l'ús de la plataforma elevadora
  • Arnès de seguretat. EN361:2002.
  • Element d’amarratge amb dissipador d’energia. EN355:2002.
  • Mosquetons o connectors. EN362.
  • Casc de seguretat amb barbamella. EN194.
  • Armilla reflectant. UNE EN 471.

Abans d’utilitzar la plataforma.
  • Comprovar el lloc de treball de la plataforma. Que no hi hagi línies elèctriques, i altres condicions perilloses.
  • Comprovar el terra: ha de ser estable. Comprovar que no hi hagi tapes de claveguera o altres elements que es puguin trencar si passa la roda per sobre.
  • Senyalitzeu el lloc de treball de la plataforma per evitar que hi passin vianants per sota.
  • Estat general de la màquina, que estigui en condicions.
  • Comprovació dels elements de seguretat de la màquina: botoneres, estabilitzadors, detectors de nivell, etc. Si es detecta que no estan en condicions, no maniobra amb la plataforma.
  • Prohibit anul·lar dispositius de seguretat.
  • Comprovació dels pneumàtics.
  • Comproveu la càrrega nominal. No l’excediu.
  • Comproveu el nombre màxim de persones que hi poden pujar i respecteu-ho.  Utilitzeu els estabilitzadors.
  • Entreu a la plataforma per la portella i comproveu que quedi ben tancada.  Repartiu les càrregues a la plataforma.
  • Obligatori connectar els dispositius anticaiguda (arnès de seguretat, element d’amarratge amb dissipador d’energia, casc de seguretat). L’element d’amarratge s’ajustarà al màxim de manera que no quedi corda sense una tensió mínima. L’element d’amarratge en connectarà al punt d’ancoratge específic de la plataforma.
  • Els peus sempre han de tocar el terra de la plataforma. Prohibit enfilar-se a la barana o a altres elements auxiliars per arribar més amunt.
  • Prohibit sortir i entrar de la plataforma quan estigui elevada o en funcionament.
  • No utilitzar la plataforma, com a grua d’elevació de càrregues.
Durant l’ús de la plataforma.
  • Estar molt atents durant el moviment de la plataforma. Mantenir una distància de seguretat amb els obstacles, desnivells, etc.
  • Circular a una velocitat moderada i en funció del terreny i obstacles.
  • No treballar amb condicions meteorològiques adverses: vent, tempesta, pluja, etc.
  • Hi haurà almenys una persona a nivell de terra per si s’ha de fer una maniobra d’emergència per baixar la plataforma.
  • No pujar a la plataforma, elements que puguin ocasionar una forta resistència al vent com poden ser plaques, pancartes publicitàries, etc.
  • Utilitzar els comandaments amb suavitat. Sobretot quan hi hagi el risc d’impacte de la plataforma amb elements estructurals.
  • No subjecteu o fixeu la plataforma o a vosaltres mateixos, a elements o estructures fixes.