Vés al contingut

Protocol d’actuació en cas d’emergència per condicions meteorològiques adverses (PACMA)

 

  • Les condicions meteorològiques adverses poden obligar a prendre la decisió de suspendre l’activitat acadèmica en determinades circumstàncies i modificar el funcionament del dia a dia de la Universitat per garantir la seguretat i la salut de la comunitat universitària. Per tal de poder fer front a totes aquestes circumstàncies, cal una planificació que permeti preveure uns mitjans, uns canals de comunicació i una bona organització entre tots els implicats.
  • L’objectiu d’aquest protocol és identificar el grau de risc, i implantar les mesures tècniques i organitzatives per evitar o reduir el risc d’accident a les persones i de danys a les instal·lacions.
  • També és l’objectiu d’aquest protocol definir i identificar les funcions i responsabilitats de cada àrea o servei implicat i detallar quines actuacions cal fer en cas de les inclemències meteorològiques que afectin el funcionament de la Universitat.
UVic NEU

Abast. Persones
  • Tota la comunitat universitària de les instal·lacions universitàries de Vic.
  • Persones o entitats alienes a la universitat, però que durant l’emergència hi siguin presents.

Abast. Edificis
  • Miramarges
  • Torre dels Frares
  • Masia de la Torre dels Frares
  • Zona Esportiva
  • Casa de Convalescència
  • Can Baumann

Tipologia de condicions meteorològiques adverses
  • Nevades
  • Pluges intenses, tempestes i inundacions
  • Ventades
  • Sismes

Anàlisi del risc
RISC FONT NIVELL DE RISC AL MUNICIPI NIVELL DE RISC ALS EDIFICIS DEL CAMPUS VIC
Nevades PAM  Baix Baix. Problemes bàsicament de mobilitat
NEUCAT
Inundacions, pluges intenses i tempestes PAMINUNCAT Molt Alt Molt baix
Ventades PAM  Baix Baix. Despreniment de parts estructurals
VENCAT
Sismes PAM SISMICAT VII-VIII* VII-VIII

Nevades

Segons el NEUCAT, el Municipi de Vic està catalogat com de risc baix per nevades.

 

Mesures de protecció i de seguretat

Les conseqüències més immediates que pot ocasionar una nevada, a la comunitat universitària, són les degudes a l’anul·lació del transport públic i el tall de carreteres que poden ocasionar que la comunitat universitària no pugui moure’s o traslladar-se del seu domicili a la universitat i a la inversa.

Preveure:
  • Estoc de sal o potassa durant el període d’hivern per a poder-lo utilitzar en les zones d’entrada i sortida dels edificis.
  • Estocs d’aigua i aliments bàsics.
  • Mantes i elements per passar la nit.
Cal estar atents als avisos que puguin arribar des de l’Ajuntament de Vic, àrea de Mobilitat, Seguretat i Emergències (telèfon 93 883 21 00) i la Generalitat de Catalunya, Protecció Civil. (telèfon 112 emergències), pel que fa als avisos per períodes de neu. Es coordinaran les accions necessàries amb l’Ajuntament de Vic. Es seguiran les indicacions del SMC i de l’activació del NEUCAT.                                                          Repartir sal o potassa a les zones d’entrada i sortida de les entrades, i altres zones susceptibles de patir patinades.
Inundacions, pluges intenses i tempestes

Els edificis del Campus Vic no estan situats en zones inundables segons el mapa de risc d’inundació del Municipi de Vic.

 

Mesures de protecció i de seguretat

Tanmateix, cal prendre una sèrie de mesures per evitar i reduir al màxim les conseqüències d’una pluja intensa.

Cal estar atents als avisos que puguin arribar des de l’Ajuntament de Vic, de l’Àrea de Mobilitat, Seguretat i Emergències (telèfon 93 883 21 00) i de la Generalitat de Catalunya, Protecció Civil. (telèfon 112 emergències), pel que fa als avisos per períodes de pluja intensa. Es seguiran les indicacions del SMC i de l’ INUNCAT. Durant els períodes de pluja intensa, se suspendran totes aquelles activitats que es realitzin a l’aire lliure. Es realitzaran un manteniment preventiu de les reixetes o baixants del clavegueram per evitar taponaments i embassaments d’aigua. Es tancaran les finestres per evitar l’entrada de l’aigua a l’interior dels edificis. En cas de tempesta elèctrica, no es sortirà l’exterior dels edificis.

Ventades

Segons el VENTCAT, el Municipi de Vic està catalogat com de risc baix per vents intensos.

 

Mesures de protecció i de seguretat

Cal preveure que, en cas de vent intens, es pot despendre elements estructurals dels edificis, així com elements que no estiguin fixats.

Durant els períodes de ventades, es suspendran totes aquelles activitats que es realitzin a l’aire lliure. Es tancaran finestres i portes. Manteniment preventiu de tots aquells elements estructurals que es puguin desprendre. Fixació de tots aquells elements que siguin a l’aire lliure (papereres, cadires, taules, bancs). Poda preventiva dels arbres per evitar que les branques es trenquin en cas de ventades. Cal estar atents als avisos que puguin arribar des de l’Ajuntament de Vic, àrea de Mobilitat, Seguretat i Emergències (telèfon 93 883 21 00) i la Generalitat de Catalunya, Protecció Civil. (telèfon 112 emergències), pel que fa als avisos per períodes de vent intens. Es seguiran les indicacions del SMC i de l’activació del VENTCAT. Cal preveure la possibilitat de ventades intenses:

Sismes

Segons el SISMICAT, el Municipi de Vic està catalogat en un grau de VII-VIII segons l’escala MSK i per un període de retorn de 500 anys.

 

Mesures de protecció i de seguretat

S’activarà l’equip d’evacuació. S’activarà l’equip de primers auxilis. S’activarà l’equip de primera intervenció. Cal estar atents als avisos que puguin arribar des de l’Ajuntament de Vic, àrea de Mobilitat, Seguretat i Emergències (telèfon 93 883 21 00) i la Generalitat de Catalunya, Protecció Civil. (telèfon 112 emergències), pel que fa als avisos per possibles moviments sísmics. Se seguiran les indicacions del Servei Meteorològic de Catalunya i de l’activació del SISMICAT. En cas de moviment sísmic, s’activarà el Pla d’Autoprotecció de la UVic-UCC i es procedirà a evacuar els edificis.

Membres del Comitè per a Situacions d'Emergència (CSE)
  • Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica
  • Gerència
  • Secretaria General
  • Àrea de Comunicació Corporativa i Relacions Internacionals
  • Àrea de Màrqueting
  • Àrea de les TIC
  • Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals
  • Secretaries de centre de les diferents facultats
Activació del protocol: dins l'horari d'activitat acadèmica

En cas d’alguna possibilitat de condicions meteorològiques extremes a curt termini i dins l’horari d’activitat acadèmica, es reuneix el CSE i pren la decisió de l’activació o no d’aquest protocol.

 

a) NIVELL 1: Possibilitat de condicions extremes a curt termini

L’activació d’aquest nivell implica la normalitat en el funcionament de la Universitat. Activació del Pla d’Autoprotecció en cas de CMA. Avís a la Comunitat Universitària perquè estigui alerta dels nous comunicats a través de la pàgina web, les xarxes socials i el correu, a més de disposar d’informació de l’estat de l’accessibilitat de l’entorn.

S’informa a la comunitat universitària que estigui alerta dels diferents canals d’informació per saber l’estat de l’entorn, el funcionament de la xarxa viària i les vies fèrries, etc.

Estat de prealerta. La vida universitària continua amb normalitat, no se suspèn cap activitat

 

b) NIVELL 2: Les condicions dificulten l’accessibilitat del Campus i/o l’Ajuntament activa el PAM

Desallotjament general. La vida universitària no pot continuar amb normalitat, se suspenen les classes i el funcionament dels serveis. Primerament, es desallotjaran els estudiants i, posteriorment al rebre l’avís, el professorat i els serveis. S’activen els serveis mínims, detallats en el punt 8 d’aquest protocol. Únicament queden oberts els edificis B i F pel personal dels serveis mínims.

L’activació d’aquest nivell implica la suspensió de les classes i dels serveis. L’activació dels serveis mínims. El desallotjament dels edificis per fases: primer els estudiants i després, en rebre l’avís corresponent, el PAS i PDI. Tancament dels edificis, exceptuant B i F.

 

c) NIVELL 3: Les condicions no permeten l’accessibilitat del campus i no es poden executar els serveis mínims a les instal·lacions de la UVic-UCC

Tancament total de la Universitat. S’activen els serveis mínims reduïts, detallats en el punt 8 d’aquest protocol, que fan les gestions corresponents des de casa. S’exceptuen les rondes de l’AISG i les actuacions, en cas que siguin necessàries, de l’Àrea de les TIC.

L’activació d’aquest nivell implica el tancament de tots els edificis. El CSE treballa de forma no presencial, utilitzant la telefonia mòbil i la internet per comunicar-se. L’activació dels serveis mínims reduïts:

  • El Director de l’Àrea de les TIC designa un tècnic que estarà disponible per desplaçar-se a la UVic-UCC, dins de les possibilitats, en cas d’incidències informàtiques.
  • El Director de l’AISG designarà:
    • Un equip per garantir l’atenció telefònica de la Universitat durant l’horari establert, de forma no presencial. La resta d’hores s’activa la locució informativa corresponent.
    • Un equip per realitzar diferents visites, dins de les possibilitats, als edificis i instal·lacions per avaluar-ne el seu estat.

 

d) FINALITZA L’EMERGÈNCIA: Les condicions han millorat i permeten continuar i/o reprendre les classes i mantenir oberts els serveis. Es desactiva el Pla d’Actuació per condicions climatològiques adverses.
  • Avís a la Comunitat Universitària perquè estigui alerta de la decisió presa a través de la pàgina web, les xarxes socials i el correu electrònic.
  • Recuperació de la normalitat.
  • Es desactiva el Pla d’Actuació per a condicions climatològiques adverses.

L’activació d’aquesta fase implica:

  • El CSE desactiva el Protocol de CMA.
  • La Universitat recupera l’activitat normal.
  • Avís a la Comunitat Universitària perquè estigui alerta de la decisió presa a través de la pàgina web, les xarxes socials i el correu electrònic.
e) En cas que la comunitat universitària no pugui desplaçar-se als seus domicilis i quedin confinats a les instal·lacions de la UVic-UCC

En cas de confinament per tancament de carreteres i transport públic, es realitzaran les següents actuacions:

  • Informació a la comunitat universitària.
  • Recompte de persones confinades.
  • Valoració i proveïments si és necessari, d’aigua i aliments bàsics.
  • Proveïments de mantes i elements per passar la nit. Petició d’ajuda a l’àrea de Mobilitat, Seguretat i Emergències de l’Ajuntament de Vic.

S’habilitaran els següents espais:

Miramarges: Torre dels Frares:
  • T017. Capacitat màxima: 34 persones.
  • T018. Capacitat màxima: 34 persones.
  • T019. Capacitat màxima: 34 persones.
Masia de la Torre dels Frares:
Activació del protocol: fora de l'activitat acadèmica

En cas d’alguna possibilitat de condicions meteorològiques extremes a curt termini i fora de l’horari lectiu, qualsevol dels membres del CSE pot activar la formació del CSE per tal que adopti, si s’escau, la decisió d’engegar el PACMA.

Segons la intensitat I el grau d’afectació en el funcionament, es van activant els diferents nivells que es contemplen. En aquest cas, com que la Universitat ja està tancada, es contemplarà directament l’activació o no del nivell 2: les condicions dificulten l’accessibilitat del campus i/o l’Ajuntament activa el PAM.

L’activació d’aquesta fase implica la suspensió de les classes i dels serveis. L’activació dels serveis mínims.

Serveis mínims

S’entén per serveis mínims el conjunt de persones de la UVic-UCC que són necessaris per:

  • Dirigir totes les qüestions relacionades amb l’emergència.
  • Portar a terme les ordres del CSE per minimitzar les conseqüències.
  • Atendre els serveis bàsics necessaris davant la situació d’emergència.
  • Dur a terme la vigilància dels edificis i del campus.
  • Donar suport als sistemes necessaris per a les comunicacions electròniques.

En cas que no es puguin dur a terme els serveis mínims a les instal·lacions de la Universitat, s’avisarà a Gerència per activar els serveis mínims reduïts, que és l’equip de persones que es consideren imprescindibles per la presa de decisions i la resta de serveis bàsics. En aquest cas, la comunicació entre els serveis mínims serà a través de la telefonia mòbil i l’enviament de les notificacions, actualització de la pàgina web, etc., es realitzarà a través d’Internet (Campus Virtual).