Espai
TS103
Localització
Edifici de la Torre dels Frares, planta segona C/ de la Laura, 13 08500 Vic
Graus que s'hi imparteixen
Capacitat
16
Accés
-
Equipament
Tècnic i tecnològic (vegeu les fitxes d'equipament)
Accessibilitat
L'edifici és accessible.
Fitxes d'equipament
Mesures de seguretat i ús
- Mesures de seguretat generals
A continuació es resumeixen un conjunt de normes de conducta i hàbits personals que han de seguir totes les persones que accedeixin a les instal·lacions:
- Cal respectar l'espai, l'àrea de treball i equipaments del laboratori.
- Cal mantenir una bona actitud dins del laboratori.
- Cal mantenir sempre l'àrea neta i endreçada (sense llibres, abrics o bosses) i utilitzar els armariets.
- No es pot menjar ni beure en els laboratoris. Tampoc no s'han de guardar aliments o begudes a les neveres o congeladors dels laboratoris.
- Cal rentar-se sempre les mans després de qualsevol manipulació, experiment i abans de sortir del laboratori.
- Cal tenir cura de no tocar-se els ulls i/o boca després de manipular productes químics o biològics.
- Cal evitar portar lents de contacte. En canvi, cal portar sempre posades les ulleres de seguretat.
- Per evitar atrapaments amb els equips o màquines es aconsellable no portar polseres, penjolls ni mànigues amples, i portar sempre els cabells recollits.
- Cal tenir cura de les flames i del flux del gas quan és manipulin la instal·lació de gas i els becs de Bunsen situats als taulells dels laboratoris.
- Cal fer un ús adequat del material de vidre:
- No s'ha d'utilitzar mai material en mal estat (esquerdes, vores trencades, etc.).
- Cal deixar les peces defectuoses i fragments als contenidors específics per a vidre.
- No s'han de forçar directament amb les mans les tanques d'ampolles o claus de pas que s'hagin obturat.
- Cal utilitzar preferentment material de plàstic en lloc de vidre.
- Cal evitar l'excés de pots de productes químics i d'equipament innecessari a l'àrea de treball.
- En l'ús d'equips i maquinària del laboratori cal tenir present que:
- Cal apagar i desendollar els equips en sortir del laboratori o quan no es facin servir. També cal assegurar la desconnexió d'equips, instal·lacions d'aigua, electricitat i especialment de gas en finalitzar les activitats o en operacions de neteja.
- No s'ha d'utilitzar mai un equip o un aparell sense conèixer-ne perfectament el funcionament. Cal disposar d'informació adequada dels equips per fer la feina de manera segura (fitxes tècniques dels proveïdors i fitxes dels equipaments de la UVic). Davant de qualsevol dubte o problema en la utilització del material, cal demanar instruccions al professor o professora responsable o a la persona responsable dels laboratoris.
- No s'han de manipular mai els equips amb les mans humides o si s'han vessat líquids.
- No s'han de connectar mai a la xarxa elèctrica cables o connexions en mal estat.
- Cal fer atenció a la senyalització d'advertència i d'obligació dels EPI necessaris per utilitzar l'equip.
- Cal respectar i utilitzar correctament els mitjans i dispositius de protecció existents en les màquines i instal·lacions (proteccions, carcasses, etc.)
- Cal deixar sempre nets i en perfecte estat els materials i aparells utilitzats i emmagatzemar-los als armaris adients (armaris específics per a productes químics).
- Mesures de seguretat per a la manipulació de productes químics
Molts productes químics són perillosos per naturalesa (tòxics, corrosius, irritants, inflamables) o quan reaccionen amb altres substancies.
Per tant, abans de manipular-los:
- Cal familiaritzar-se amb el que indiquen els pictogrames de perillositat.
- Cal llegir amb atenció les frases de risc (frases R) i els consells de seguretat (frases S) que figuren a les etiquetes.
- Cal conèixer les indicacions de les fitxes de seguretat per a cada producte químic i les possibles reaccions perilloses que poden donar en manipular-los.
Durant la manipulació:
- No es poden inhalar, tastar, ni olorar mai productes químics. Cal manipular-los amb molta cura i, si és necessari, fer servir les vitrines d'extracció de gasos.
- Cal identificar degudament les solucions preparades al laboratori amb una etiqueta clara i resistent que indiqui: nom, composició, data, pictogrames, caducitat i persona responsable.
- No s'ha d'enganxar mai una etiqueta al damunt d'una altra.
- No es pot retornar mai producte a l'envàs original.
- Cal tenir presents els riscos a l'hora d'eliminar residus químics i eliminar-los segons normativa.
- Mesures de seguretat per a la manipulació de productes biològics
- Cal mantenir sempre les condicions asèptiques en tot el laboratori durant les pràctiques. En cas de tenir ferides o lesions cutànies cal utilitzar guants.
- Cal rentar-se les mans en iniciar i acabar les pràctiques i després d'emprar qualsevol tècnica que impliqui contacte amb qualsevol material infecciós.
- Sempre que sigui necessari cal utilitzar la cabina o el bec de Bunsen per la manipulació dels microorganismes.
- No s'ha de pipetejar mai amb la boca. Per aspirar líquids cal utilitzar sempre pipetejadors.
- Cal extremar la cura en la manipulació d'objectes tallants o punxants.
- Abans d'eliminar-los, cal fer tractaments d'esterilització dels residus biològics.
Ús d'EPI
Cal fer un ús correcte dels equips de protecció individual (EPI) que es detallen a continuació:
- Bata de cotó i pantalons llargs de cotó
- Guants de vinil en la manipulació de productes químics
- Guants tèrmics o agafadors resistents a temperatures en l'ús d'equips amb risc tèrmic (per exemple: placa calefactora, estufa, etc.).
- Ulleres protectores
És indispensable portar un registre de lliurament d'EPI, en què han de quedar consignades la data de lliurament dels EPI i la signatura de l'usuari. Al mateix temps cal oferir un lloc adequat per a l'emmagatzematge dels equips de protecció i verificar que es netegen i se'n comprova el bon funcionament, si és possible, abans, i sempre, després de cada ús. Cal reparar o substituir els equips defectuosos abans d'un nou ús.
En cas de manipulació de productes químics i/o biològics, cal utilitzar els EPI que especifica la fitxa de seguretat dels productes.
Cal seguir les instruccions de la fitxa de l'equip i els pictogrames de seguretat de cadascun dels equips per determinar l'ús dels EPI adequats a cada cas específic.
Ecocampus
- Gestió d'accessos
La Universitat té un sistema de gestió d'accessos centralitzat, en què el personal laboral disposa d'una targeta identificativa personalitzada (targeta Smart Campus) que, segons diferents requeriments, permet o no l'accés als diferents espais de la Universitat.
El personal que disposa de la targeta es compromet a fer-ne un bon ús, segons la Normativa de servei i ús de les targetes del sistema de gestió d’accessos de la UVic-UCC.
Per accedir als laboratoris cal haver fet la formació «U360: gestió dels espais» per conèixer tota la informació necessària per utilitzar adequadament els espais.
Per aclarir qualsevol dubte o informació, cal fer una consulta a la secretaria de centre corresponent o a l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals a través del formulari de contacte del campus virtual.
- Bones pràctiques
En l'àmbit de la sostenibilitat, s'han de tenir en compte les consideracions següents:
- Cal dipositar cada residu al contenidor corresponent, que ha d'estar convenientment etiquetat i ubicat al mateix laboratori. La classificació s'ha de fer en funció de la normativa.
- Cal tenir en compte les incompatibilitats entre tipologies de residus.
- Els residus s'han de manipular amb molta cura i cal prendre les mesures de protecció adients (usar equips de protecció individuals (EPI), evitar transvasaments, no barrejar productes incompatibles, etc.).
- No s'haurien d'omplir els contenidors més del 90 % de la seva capacitat per evitar esquitxos, vessaments o sobrepressions.
- Cal fer un consum racional d'aigua i llum.
- Cal fer ús d'ampolles reutilitzables per al consum d'aigua. Es poden reomplir a les aixetes amb sistema de carbó actiu dels espais UCoworking office.
- Cal apagar els llums sempre que s'estigui fora més de 5 minuts, en cas que no es tracti d'un espai amb detectors de presència.
- Cal apagar els equips electrònics de l'espai (ordinador, pantalla, projector, etc.) abans de sortir-ne.
- Cal ventilar preferentment en franges horàries de calor o fred moderats.
- Cal tancar les finestres abans de sortir de l'espai.
Emergències
- Estudiants
- Personal docent durant l'activitat acadèmica
Normatives
La majoria de les instal·lacions de la Universitat són accessibles i compleixen les normatives d'accessibilitat.
- Decret 135/1995, de desplegament de la Llei 20/1991, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de les barreres arquitectòniques, i d'aprovació del Codi d'accessibilitat (derogada per la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat)
- Codi tècnic de l'edificació (DB-SUA) d'àmbit estatal
- Reial decret 640/2021, de 27 de juliol, de creació de reconeixement i autorització d'universitats i centres universitaris i acreditació institucional de centres universitaris.
Totes les obres de nova construcció es basen en el Manual d'estil d'Infraestructures de la UVic-UCC, elaborat per l'Àrea d'Infraestructures i Serveis Generals que, en altres punts, marca les pautes i els criteris que cal seguir per complir la normativa d'accessibilitat i, per tant, n'assegura l'aplicació.